GGz Breburg behandelt 100% online met digitale poli

Online behandelen: ten tijde van de coronacrisis een veelbesproken onderwerp. Ineens is behandelen op afstand de norm: wanneer contact in persoon geen optie is biedt online behandelen veel mogelijkheden. Maar ook wanneer deze crisis voorbij is en behandelingen in persoon voortgezet kunnen worden is het goed om na te blijven denken over de toekomst.

Eerder schreven we al over digitale poli’s, zoals bij Indigo West. Ook GGz Breburg begon enige tijd geleden met het inrichten van een digitale poli met Karify. Hoe hebben zij dit aangepakt en wat verwachten zij van het 100% online behandelen? We spraken hierover Annette Zoete, projectleider eHealth en GZ psycholoog bij GGz Breburg.

Een nieuwe vorm van zorg

Annette is enthousiast over het opzetten van de 100% digitale poli. “Het biedt ons de kans om een totaal nieuwe vorm van zorg op te zetten.” Hiermee wil GGz Breburg niet alleen een nieuwe doelgroep bereiken, maar ook hun huidige doelgroep meer behandelmogelijkheden bieden. Wil je als organisatie blijven innoveren en je cliënten het beste bieden, “dan moet je ook wel ervaring opdoen met een nieuwe manier van werken”, aldus Annette. “De voornaamste reden dat we dit doen is om goed aan te sluiten bij onze doelgroep. Nu en in de toekomst.”. Hiernaast biedt een digitale poli de organisatie de kans om hun werknemers een nieuwe manier van werken uit te laten proberen. “We zien het als een middel om onze mensen een betere werk-privébalans te geven.” Een digitale poli biedt flexibiliteit en de vrijheid om je dag zelf in te delen, zodat je bijvoorbeeld ‘s ochtends kan sporten of ‘s middags je kinderen uit school kan halen. De digitale poli moet ook de eigen regie bij cliënten stimuleren. “Een digitale poli creëert de mogelijkheid om cliënten meer eigen regie te geven, beter stil te staan bij de hulpvraag en korter op de bal te spelen.”. 

Behandelen vanuit de hulpvraag

Bij digitale poli behandelingen stelt GGz Breburg de hulpvraag van de cliënt centraal: wat heeft de cliënt nodig om te herstellen en hoe kan de behandelaar daarbij helpen? Ook hierbij speelt de flexibiliteit die een digitale poli biedt een belangrijke rol. Spreekt een behandelaar met een cliënt af dat hij of zij in Karify dagboek bij gaat houden maar blijkt de cliënt dit toch lastig te vinden? Dan kan de behandelaar dat al binnen enkele dagen doorhebben en met de cliënt bespreken waar dit aan ligt. Hiernaast kan een digitale poli haast overal plaatsvinden: de cliënt en behandelaar zijn niet gebonden aan een fysieke locatie. Dit biedt mensen veel ruimte. Zo kan bijvoorbeeld een vrachtwagenchauffeur ook onderweg behandeld worden en hebben cliënten geen reistijd van en naar behandelafspraken.

Hoe ziet dit eruit in de praktijk

Hoe ziet de digitale poli bij GGz Breburg eruit in de praktijk? De behandeling vindt in zijn geheel plaats in Karify. Dit kan zowel met de Karify apps als in een internetbrowser. GGz Breburg heeft een aantal psychologen die uitsluitend met de digitale poli werken. Hun dagen zijn ingericht op het faciliteren van flexibiliteit; niet elk uur van de dag is van tevoren ingepland met afspraken. Op deze manier kunnen zij bijvoorbeeld snel reageren op ingeleverde opdrachten van cliënten. Een cliënt kan ook op korte termijn contact hebben met zijn of haar behandelaar, mocht daar behoefte aan zijn. In principe hebben cliënten altijd contact met dezelfde behandelaar, maar desgewenst kan de cliënt in afwezigheid van zijn of haar behandelaar ook contact hebben met iemand anders. Op deze manier hoeft de zorg nooit stil te komen liggen. Cliënten van de digitale poli worden vanaf het begin af aan digitaal behandeld, er wordt geen overstap gemaakt van een reguliere behandeling naar een digitale behandeling. “Het idee is dat het volledig digitaal is. Het zal misschien niet met iedereen lukken om het gehele traject digitaal te houden, maar we weten zeker dat het lukt met een groot gedeelte van de doelgroep.”. 

Toekomstbestendig

Annette gelooft in vooruitkijken en openstaan voor nieuwe ideeën. “Houd goed in de gaten wat je doelgroep wil en zorg dat je toekomstbestendig blijft. Waar een digitale poli een jaar geleden echt nog spannend was, zeggen we nu eigenlijk al dat het heel logisch is. Blijf aangehaakt, dat is misschien wel het belangrijkste”.

Meer weten over digitale poli’s en de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem contact op met de accountmanager van jouw organisatie om dit te bespreken!