VIPP GGZ

Logo VIPP-GGZ

Inhoud VIPP-GGZ

De VIPP-regeling voor betere informatie-uitwisseling tussen patiënt en professional richt zich op het ondersteunen van ggz-aanbieders bij:


  • A. Het verschaffen van dossiergegevens aan patiënten
  • B. Het uitwisselen van medicatiegegevens
  • C. Het opschalen van eHealth voor zelfzorg, overbruggingszorg en blended care


Karify heeft diverse diensten beschikbaar om informatie-doelen die u wilt bereiken met VIPP-financiering te realiseren en te zorgen dat deze voldoen aan de gestelde criteria. Benieuwd?

Download de VIPP-factsheet

Modules VIPP-GGZ

A: Patiënt & Informatie

A1: Ontsluiten zorginformatiebouwstenen (ZIB’s) in cliëntenportaal / PGO


Doel: Zorgen dat minimaal 10% van de cliënten met een recent contactmoment toegang heeft tot zijn zorggegevens waarin ten minste 13 zib’s ontsloten zijn.


Hoe? Karify draagt zorg voor het projectmanagement en het technisch mogelijk maken van het ontsluiten van de gegevensset. Dit doen we via:

  • Integraties realiseren
  • Ontvangen zib’s in Karify portaal/PGO
  • Management informatie creëren
  • Specialistische interpretatie van data
  • Voortgangscontrole


A2: Ontsluiten ZIB’s in portaal / PGO


Doel: Gegevens ontsluiten aan ten minste 15% van de cliënten met een recent contactmoment. De gegevensset moet ten minste bestaan uit 29 zib’s.


Hoe: Karify leidt de technische ontwikkeling van het project waarbij inzage gerealiseerd wordt. Dit doen we aan de hand van:

  • Integraties
  • Ontvangen van ZIB’s in Karify portaal/PGO
  • Creëren van management informatie
  • Specialistische interpretatie van data
  • Voortgangscontrole

C: Patiënt & eHealth

C1: Vergroten inzet eHealth


Doel: Zorgen dat minimaal 10% van de cliënten gebruik maakt van eHealth. Er moeten te zijner tijd tenminste drie opgestelde reviews door professionals zijn geleverd aan Stichting MIND’s wegwijzer voor e-health.


Hoe: Een VIPP-project start met een scan van uw organisatie of afdeling. Hierna volgt een op maat gemaakt ontwikkelplan, toegespitst op uw situatie. Vervolgens zorgen we samen met u voor de realisatie door middel van:

  • Realisatie van koppelingen met andere systemen
  • Trainingen van personeel
  • Ontwikkeling van eHealth modules
  • Creëren van management informatie
  • Specialistische interpretatie van data
  • Voortgangscontrole


C2: Uitwisseling eHealth gegevens met elektronisch patiëntendossier (EPD/ECD)


Doel: Minimaal 15% van de cliënten maakt gebruik van een eHealth module en de gegevens van ten minste 10% van de cliënten moeten terug te vinden zijn in het EPD. Daarnaast moeten er te zijner tijd tenminste drie opgestelde reviews door professionals zijn geleverd aan Stichting MIND’s wegwijzer voor e-health.


Hoe? Karify draagt zorg voor het projectmanagement en start met een scan op organisatie- of afdelingsniveau. Op basis van deze scan wordt een ontwikkelplan opgesteld dat specifiek toegespitst is op de wensen van uw organisatie. Uit het ontwikkelplan kunnen diverse werkzaamheden voortkomen, zoals:

  • Realisatie van koppelingen met het EPD
  • Trainingen van personeel
  • Ontwikkeling van eHealth modules
  • Management informatie ontsluiten
  • Specialistische interpretatie van data
  • Voortgangscontrole

Benieuwd naar de specifieke mogelijkheden het VIPP-programma voor uw GGZ-organisatie?

Neem contact op

Onze VIPP-experts helpen u bij uw aanvraag

Cliëntenportaal Karify portaal

Mogelijke VIPP-doelen

  • Bied eHealth interventies aan nieuwe doelgroepen
  • Verminder werklast voor de professional
    • Integreer met uw EPD
    • Zorg dat professionals makkelijk kunnen schakelen tussen systemen met een Single Sign-On (SSO)
  • Train medewerkers


Geef vorm aan je online cliëntreis

Door eHealth mogelijkheden slim in te zetten kunnen GGZ-organisaties zorgen voor o.a.:

  • Online wachtlijstoverbrugging
  • Online welkom & intake
  • Optimaliseer bestaande eHealth interventies
  • Online nazorgtraject t.b.v. terugvalpreventie

Lees meer over de online cliëntreis


Eén geïntegreerd online portaal voor uw cliënt:

Bied de cliënt informatie aan in het Karify portaal/PGO:

  • EPD-bestanden
  • Basisgegevensset Zorg (BgZ)
  • Zorginformatiebouwstenen (ZiB’s)
  • ROM-metingen en uitslagen


Lees meer over het Karify cliëntenportaal

Hoe kan Karify u helpen bij informatie-uitwisseling en eHealth?

Karify biedt een unieke combinatie van digitale toepassingen op het gebied van eHealth interventies, communicatie en cliëntportaal voor uw organisatie, verrijkt met een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) voor cliënten.

Karify beschikt over een breed portfolio van beschikbare oplossingen dat ervoor zorgt dat VIPP-doelen snel bereikt kunnen worden!

De open architectuur van Karify zorgt er bovendien voor dat informatie-uitwisseling met andere applicaties in het ICT-landschap te realiseren is.

Meer weten over de mogelijkheden van het Karify-portaal met het VIPP-programma?

Download de factsheet

Roadmap naar digitale waarde

informatie-uitwisseling cliënt professional vipp-ggz

VIPP GGZ – Combineer doelstellingen eHealth (C) en Informatie-uitwisseling (A)

De VIPP-GGZ subsidieregeling is voor GGZ-organisaties een zeldzame kans om digitalisering financieel te stimuleren. Bij Karify...Lees meer
wachttijden wachtlijst ggz

eHealth & wachttijden 3: minder no-show, drop-out en mismatch

Over de urgentie van het probleem van lange wachttijden in de GGZ is iedereen het eens. Als oplossing wordt een geïntegreerde...Lees meer
1np netwerk psychologen zorg professionals geestelijke gezondheidszorg

GGZ-netwerk 1nP biedt cliënten inzicht én effect met Karify-portaal

Om informatie-uitwisseling volgens VIPP en MedMij mogelijk te maken, richten zorgorganisaties portalen of PGO’s in....Lees meer
Medmij pgo logo

Karify kandidaat-deelnemer MedMij

Karify is kandidaat-deelnemer aan MedMij, het programma dat iedereen de beschikking wil geven over zijn eigen gezondheidsgegevens...Lees meer

Volg ons op social media

Of schrijf u in voor de nieuwsbrief

wachten wachtlijst blog 2

Wachttijden & eHealth (2): Is visie op doelgroep en behandeling bepalend voor je digitale intake?

Als iemand hulp zoekt, vaak na lang aarzelen, is een begripvol welkom van groot belang. Wat heeft hij of zij zelf, met of...Lees meer
ehealth wachttijden ggz

eHealth & wachttijden: hoe digitale innovaties de wachttijden in de GGZ kunnen terugdringen

Over de urgentie van het probleem van lange wachttijden in de GGZ is iedereen het eens. De staatssecretaris luidt de noodklok,...Lees meer
GGZ centraal - Karify

Cliëntenportaal GGz Centraal gelanceerd, online werkplek met cliënt aan het roer

Vorige week lanceerde GGz Centraal hun gloednieuwe cliëntportaal via Karify. Op de website van GGz Centraal vertelt projectleider...Lees meer
Aanmeldfase patient journey cliëntenportaal gebruikersynchronisatie

Beter toegankelijke zorg: Direct vanaf aanmelding toegang tot het cliëntenportaal

Wanneer je als organisatie gebruik maakt van digitale hulpmiddelen ter ondersteuning van het zorgtraject, wil je natuurlijk...Lees meer