“Werken met veilige online communicatie via Karify zie ik als service naar cliënten.”

logo PsychotherapiePraktijk Leeuwarden

In de interviewserie ‘eHealth in de vrijgevestigde psychologenpraktijk’ maakt u kennis met vrijgevestigd psychologen die allen op hun eigen manier werken met het Karify ehealth platform.

In deel 1: klinisch psychologe Yvonne Boldy-Dassel van Psychotherapie Praktijk Leeuwarden (PPL).

Yvonne heeft een vrijgevestigde praktijk voor psychotherapie. De praktijk is vooral een gespecialiseerde geestelijke gezondheidszorg voorziening (GGZ). Behandelingen in de generalistische basis-GGZ zijn er ook mogelijk. We vroegen Yvonne op welke wijze zij gebruik maakt van Karify.

Yvonne: “Ik maak gebruik van de mogelijkheid om beveiligd berichten te versturen binnen Karify. Het berichtencontact via Karify is mijn standaard manier van digitaal contact met cliënten. Wanneer ik een nieuw bericht ontvang in Karify, stuurt het systeem een notificatie naar mijn e-mailprogramma met daarin een link naar het bericht. Via de link ga ik naar het bericht in Karify om het te beantwoorden.”

Screenshot Karify Geavanceerde mailbox incl. groepsberichten

De Karify mailbox met de mogelijkheid om groepsberichten te versturen en grote bijlages toe te voegen.

Hoe nodig je cliënten uit om met Karify te werken?

“Ik bespreek het voor tijdens de eerste face to face sessie met de cliënt. Ik vertel dan over het belang van beveiligde communicatie. Vervolgens stuur ik ze een uitnodiging vanuit Karify waarmee cliënten zich kunnen aanmelden.”

Hoe reageren cliënten daarop?

“Dat verschilt, sommige cliënten zijn zich zelf bewust van de onveiligheid van regulier e-mailen en vinden het logisch om met een beveiligd systeem te werken. Soms beginnen ze daar zelf al over. Voor anderen is het inloggen in Karify een drempel en zij sturen mij alsnog onbeveiligde e-mails.”

“Het werken met online communicatie via Karify zie ik als een extra service richting cliënten. Het kost me tijd, ongeveer een uur per dag, maar het biedt ook kwaliteit. Voor cliënten is zondag bijvoorbeeld altijd een lastige dag, omdat ik dan in principe niet bereikbaar ben. Dan is het toch fijn dat ze me even een bericht via Karify kunnen sturen en dat ze weten dat er iemand meeleest.”

Wanneer beantwoord je binnengekomen berichten?

“Het is niet zo dat ik vaste momenten in de week of dag heb ingepland om berichten te beantwoorden. Ik bepaal zelf, afhankelijk van de urgentie, of ik berichten meteen beantwoordt of dat ik later reageer.”

Wil je ook online gaan behandelen met modules?

“In het verleden heb ik het online behandelen al wel in een LVVP-pilot bij een ander platform uitgeprobeerd. Dat heb ik als zinvol en aanvullend ervaren. Karify is een ander platform waar ik in eerste instantie mee ben gestart vanwege de beveiligde mailmogelijkheid. Karify heeft ook behandelmodules, maar vanwege tijdgebrek heb ik daar nog niet naar kunnen kijken.”

“Ik vind dat je je als therapeut moet verdiepen in de online behandelmodules en je deze eigen moet maken voordat je deze inzet bij cliënten. Deze tijd heb ik nu nog niet, maar het zou kunnen dat ik hier in de toekomst wel weer mee aan de slag ga.”

“Ik heb daarnaast gemerkt dat de motivatie van de cliënt om online aan de slag te gaan erg belangrijk is voor het succes van het proces. In ieder geval wijs ik cliënten op e-health mogelijkheden op het internet en sta open voor mogelijkheden die cliënten zelf aandragen.”

Welke ehealth functies waarover je nu nog geen beschikking hebt, zouden jou helpen in je dagelijks werk?

“Een beveiligde e-mailmogelijkheid waarmee ik met externe collega’s zoals de psychiater, fysiotherapeut of huisarts kan communiceren of beveiligd documenten naar toe kan sturen.”

Karify bedankt Yvonne Boldy-Dassel voor het delen van haar praktijkervaringen met ehealth. Wilt u ook uw praktijkervaringen delen? Dat vinden we top! U kunt hier contact met ons opnemen.