“Nooit gedacht dat ik er zo veel mee zou werken”

Inlogscherm Labyrinthe Karify

In de interviewserie ehealth in de vrijgevestigde psychologenpraktijk maakt u kennis met vrijgevestigd psychologen die allen op hun eigen manier werken met het Karify ehealth platform.

Foto Caroline van RheenenIn deel 3: ‎Klinisch en gz-psychologe / psychotherapeute Caroline van Rheenen van Labyrinthe, Praktijk voor Psychotherapie & Hypnose.

Caroline werkt met (cognitieve) gedragstherapie aangevuld met hypnose, EMDR en Mindfulness. Ook inzichtgevende gesprekken en ontspanningstechnieken kunnen onderdeel uitmaken van haar behandelingen. Bij haar praktijk Labyrinthe behandelt ze onder andere depressieve klachten, trauma gerelateerde klachten, gebrek aan zelfvertrouwen, fobieën, paniekaanvallen, dwangklachten en burn-out klachten. Caroline werkt nu ruim een jaar met Karify nadat ze het ehealth platform als meest aansprekende koos uit een vergelijking van de LVVP.

Welke rol vervult Karify in je werkwijze?

Caroline: “Ik gebruik de online behandelmodules van Karify, zoals de toolbox met los inplanbare opdrachten en de behandelingen voor depressie, paniek en gegeneraliseerde angststoornis (GAS). Ik zet de modules in als aanvulling op mijn reguliere behandeling voor cliënten die graag zelf aan de slag willen. Hen laat ik online hun gedachten en denkfouten uitdagen en stemmingsmeters invullen. Dit zijn veelal cliënten met angst en depressie klachten die digitaal vaardig zijn.”

“Ik heb ook wel eens een cliënt die de wachttijd voor aanvang van de behandeling te lang vond alvast toegang gegeven tot Karify zodat hij thuis al aan de slag kon met het G-schema.”

Screenshot opdracht gedachten GAS module

Screenshot gedachtenopdracht in Gegeneraliseerde Angst module

“Daarnaast gebruik ik de berichtenfunctie om te communiceren met mijn cliënten, en heb ik de online bibliotheek gevuld met informatie en opdrachten over Mindfulness, hypnose en meditatie waarnaar ik cliënten verwijs. Ik werk tussen mijn reguliere werkzaamheden door met Karify. Als ik notificaties ontvang van nieuwe berichten of ingevulde opdrachten reageer ik online.”

Hoe reageren je cliënten wanneer je aandraagt om met ehealth te werken?

“Vaak kijken ze in eerste instantie raar op, omdat ze toch voor de gesprekken komen. Als ik uitleg dat het extra is en ze door Karify ook tussen de gesprekken door aan hun behandeling kunnen werken, reageren ze vrijwel allemaal positief.”

“Ik merk wel dat ze zich er echt toe moeten zetten en dat ik ze moet blijven motiveren. Ik zie vaak terug dat ze eerst even rondkijken en vooral vlak voor een gesprek de opdrachten invullen. In het gesprek motiveer ik ze dan om online te blijven werken. Als cliënten goed bezig zijn in Karify, complimenteer ik ze daarmee via het systeem.”

Door welke ehealth activiteiten bespaar of verlies je tijd?

“Het lezen van en reageren op berichten en opdrachten kost me natuurlijk tijd. Anderzijds bespaar ik tijd tijdens mijn sessies doordat cliënten al online aan de slag zijn gegaan met denkfouten, het uitdagen van gedachten en stemmingsmetingen. Daardoor heb ik beter inzicht in de week van de cliënt en de oorzaken van stemmingsscores zonder dat ik dat hoef uit te vragen in gesprek.”

Screenshot Karify Grafische weergave meters

Inzichtelijke grafische weergave van stemmingsmeter

Je werkt nu ruim een jaar met ehealth, hoe bevalt het?

“Ik had nooit verwacht dat ik er zo veel mee zou werken. In eerste instantie ben ik mede begonnen om aan de eisen van de verzekeraars te voldoen. Maar gedurende het jaar ben ik het gebruik steeds meer gaan uitbreiden omdat ik de meerwaarde er meer van in ben gaan zien.”

“Ik vind het belangrijk dat ik weet wat ik aanbied. Omdat ik dankzij de voorvertoningsfunctie nu precies zie hoe een behandelmodule er voor een cliënt uitziet, bied ik cliënten nu sneller modules aan. Bovendien zijn de modules goed leesbaar en zien ze er goed verzorgd uit, dus durf ik ze met een gerust hart voor te schotelen aan de cliënt.”

“Bijkomend voordeel van online behandelingen vind ik dat cliënten direct een uitleg beschikbaar hebben bij de opdracht die ze moeten maken. Normaal leg ik een oefening uit in een sessie en is die uitleg weggezakt op het moment dat mijn cliënt die oefening uitvoert.”

Heb je nog tips voor zorgverleners die willen starten met ehealth?

“Je moet het vooral gaan doen. Het is zaak dat je het goed uitlegt aan cliënten en hen ondertussen motiveert om online te werken. Het reageren kost weliswaar tijd, maar het levert ook een hoop op. Door online te reageren, ervaren cliënten extra aandacht van je. Het is een extra service naar je cliënten.”

Karify bedankt Caroline van Rheenen voor het delen van haar praktijkervaringen met ehealth. Wilt u ook uw praktijkervaringen delen? Dat vinden we top! U kunt hier contact met ons opnemen.