“Omdat ik eHealth zelf erg leuk vind, kan ik mijn enthousiasme overbrengen op cliënten.”

Foto Kora Dijkshoorn

In de interviewserie ‘ehealth in de vrijgevestigde psychologenpraktijk’ maakt u kennis met vrijgevestigd psychologen die allen op hun eigen manier werken met het Karify ehealth platform.

In deel 2: ‎Vrijgevestigd klinisch psycholoog & psychotherapeut Kora Dijkshoorn van praktijk voor integratieve psychologie Dijkshoorn & Seibert.

Kora was een van de eerste vrijgevestigd psychologen die zich aansloot bij Karify eind 2013 nadat haar interesse gewekt werd in een nieuwsbrief van het LVVP. In haar praktijk helpt ze cliënten met individuele gesprekken of groepstraining. Kora maakt gebruik van elementen uit de positieve psychologie, cognitieve gedragstherapie en lichaamsgeoriënteerde psychotherapie. In een gesprek vroegen we haar hoe zij ehealth integreert in haar dagelijkse werkwijze.

Kora: “Ik laat bijna al mijn cliënten zichzelf aanmelden voor Karify. Via Karify kunnen we veilig communiceren via de e-mailfunctie en kunnen cliënten de online bibliotheek die ik heb ingericht doorzoeken. Ik plaats hierin bijvoorbeeld formulieren en folders met psycho-educatie die mijn cliënten kunnen downloaden.”

“Bij een deel van de cliënten werk ik ook met de online behandelmodules. Wat ik erg handig vind in Karify is het werken met los inplanbare behandelonderdelen zoals opdrachten, oefeningen en metingen. Ik behandel online vooral de cliënten die ik wat meer wil bieden dan enkel gesprekken. Vaak willen deze cliënten ook tussendoor heel veel vertellen. Zij vinden het bijvoorbeeld fijn dat ze dagelijks een stemmingsmeter met uitleg kunnen invullen.”

Schermafbeelding stemmingsmeter

Schermafbeelding van een ingevulde stemmingsmeter in Karify.

Hoe introduceer je het werken met ehealth bij de cliënt?

“Vaak draag ik het tijdens het intakegesprek aan. Daarbij benadruk ik het belang van privacy bij online communiceren en dat ze alvast in de online bibliotheek kunnen rondkijken. Omdat ik het werken met ehealth zelf erg leuk vind, lukt het me ook goed om mijn enthousiasme over te brengen op cliënten.”

Wat vinden je cliënten van het werken met ehealth?

“ De cliënten waarbij ik ook een deel van de behandeling online faciliteer, reageren enthousiast. Dit zijn vaak gemotiveerde cliënten die wat extra’s willen en kunnen. Wat je wel ziet is naarmate de behandeling vordert en het herstel intreedt dat dit enthousiasme wat vervalt en dat ze het wel best vinden.”

In hoeverre is het nodig om cliënten te motiveren voor het werken met ehealth?

“Het is vaak wel noodzakelijk om cliënten actief te houden. Er zijn een aantal cliënten die het geheel zelfstandig volbrengen, maar een groot deel heeft wel motivatie nodig, vooral wat verder in het behandeltraject. In sommige gevallen spreek ik concreet af dat een cliënt een opdracht voor de volgende face to face sessie afrondt. In andere gevallen zeg ik dat ze eens rond moeten klikken in de module en zet ik er niet teveel druk op.”

Op welke momenten in je werkweek gebruik je Karify?

“Ik werk tussen mijn offline werkzaamheden door met Karify. Vaak log ik ook in op het einde van de werkdag. Ik denk dat het belangrijk is om snel te reageren op berichten en opdrachten zodat de cliënt het gevoel heeft dat hij gehoord wordt en dat er meegelezen wordt. Ik reageer vaak op de dag zelf of uiterlijk de dag erna.”

Wat voor gevolgen heeft het werken met ehealth op je tijd?

“Het kost me wel extra tijd, maar ik vind het leuk. Natuurlijk neem ik toewijsbare activiteiten als chatten en het inplannen en nakijken van opdrachten op in de diagnose behandel combinatie (DBC). Ik bespaar alleen nog geen tijd op het behandelen, maar ik behandel voornamelijk specialistische ggz stoornissen. Ik ben voornemens om bij lichtere generieke basis ggz stoornissen meer gebruik te maken van online behandelmodules en los inplanbare specifieke onderdelen daaruit. Zo kan ik proberen of ik daarmee een of meerdere face-to-face afspraken kan vervangen”.

Welke ehealth functionaliteiten waarover je nu nog geen beschikking hebt zouden jou helpen in je dagelijks werk?

“Ik ben erg blij dat de Beeldbelfunctie er bijna is, het lijkt me erg prettig om videogesprekken vanuit Karify te kunnen voeren.

Tot slot: Heb je nog tips voor andere zorgverleners die met ehealth aan de slag willen?

“Maak in het begin echt tijd vrij om Karify goed onder de knie te krijgen. Daarna is het een kwestie van gewoon doen!”

Karify bedankt Kora Dijkshoorn voor het delen van haar praktijkervaringen met ehealth. Wilt u ook uw praktijkervaringen delen? Dat vinden we top! U kunt hier contact met ons opnemen.