“Beveiligd mailen is een extra instrument om mijn cliënten te motiveren”

Foto Rob Faltin Doe-Psy!

eHealth in de vrijgevestigde psychologenpraktijk, deel 4

In de interviewserie ehealth in de vrijgevestigde psychologenpraktijk maakt u kennis met vrijgevestigd psychologen die allen op hun eigen manier werken met het Karify ehealth platform.

In deel 4: Psychotherapeut / Cognitief Gedragstherapeut Rob Faltin van Doe-Psy een psychotherapiepraktijk voor cognitieve gedragstherapie en EMDR bij trauma-, angst- en dwangproblematiek.

Logo Doe-Psy

Doe-Psy is sinds 2013 een zelfstandig gevestigde praktijk in het centrum van Amsterdam. Mensen kunnen er terecht voor behandelingen van angststoornissen als paniek met of zonder agorafobie, dwang, een sociale angststoornis, een specifieke fobie, een gegeneraliseerde angststoornis, een posttraumatische stress-stoornis en hypochondrie.

Rob werkt sinds anderhalf jaar met Karify en gebruikt het platform voor beveiligde communicatie met zijn cliënten. In dit interview vertelt hij waarom.

Tijd besparen bij intake

“Als cliënten zich telefonisch aanmelden voor een behandeling, wijs ik ze na mijn toezegging meteen door naar mijn website waar ik een link naar mijn Karify-omgeving heb staan. Ik vertel ze dat ze via de beveiligde connectie al mijn aanmeldformulier, hun persoonsgegevens en belangrijke documenten met mij kunnen delen en dat dit ervoor zorgt dat we tijd besparen tijdens het intakegesprek. Na de intake stuur ik hen mijn diagnose en behandelplan toe via Karify.”

Screenshot Karify Geavanceerde mailbox incl. groepsberichten

De Karify mailbox waarin groepsberichten en berichten met grote bijlages verstuurd kunnen worden.

Hoe reageren uw cliënten hierop?

“Ik behandel met name mensen met angstproblematiek. Deze mensen hebben vaak behoefte aan controle en kunnen bang zijn dat gegevens lekken. Dus zodra ik vertel dat ik alle communicatie beveiligd wil doen vinden zij dat geweldig.”

“1 op de 10 cliënten vindt het ingewikkeld, die probeer ik zo goed mogelijk te helpen of laat ik contact opnemen met de Karify Helpdesk. Als een cliënt er bij uitzondering echt niet uitkomt en aangeeft toch regulier e-mailcontact te willen hebben, sta ik dat toe, al zal ik geen gevoelige informatie onbeveiligd e-mailen.”

Heeft u overwogen om ook deels online te behandelen met behandelmodules?

“Ik ben voorstander van het idee en vind het eigenlijk heel goed om online te behandelen. Dat heb ik toen ik nog werkzaam was bij Interapy ook gedaan. Helaas kamp heb ik wat RSI-achtige klachten en ben ik er daardoor in combinatie met drukte nog niet aan toegekomen. Ik probeer wel om via de beveiligde e-mail in Karify mijn cliënten te motiveren om aan hun herstel te werken. Karify biedt mij een extra instrument om cliënten te motiveren. Een instrument dat ik graag gebruik, omdat ik alles wat binnen mijn macht ligt probeer om mijn cliënten hun doelen te laten behalen. Het kost me daarom wel moeite om niet in mijn privétijd te reageren op e-mails, die verleiding is er wel.”

Welke online functionaliteiten waarover je nu nog geen beschikking hebt zouden je helpen in je dagelijkse werk?

“Een module zelfvertrouwen waarin cliënten foto’s en video’s kunnen uploaden van hun positieve ervaringen. Als ze dat makkelijk via hun smartphone kunnen doen, is dat nog mooier. Verder zou je kunnen denken aan een integratie met het elektronisch patiëntendossier, waardoor ik maar één keer hoef in te loggen. Het zou ideaal zijn als ik een mail heb gestuurd vanuit Karify dat ik vervolgens meteen kan registreren hoeveel tijd me dit gekost heeft en dit kan meenemen in de facturering in de DBC.”

Heb je nog tips voor andere zorgverleners die met ehealth aan de slag willen?

“Omarm de transparantie en mogelijkheden voor benchmarken die ehealth met zich meebrengt, daar kun je als zorgverlener van leren. Zorg er daarnaast voor dat je digitaal vaardig bent. Wellicht vanzelfsprekend maar heel praktisch: leer om met tien vingers te typen. Als je niet kunt typen zoals je praat is online werken minder plezierig en dat is jammer, het is immers leuk.”

Karify bedankt Rob Faltin voor het delen van zijn praktijkervaringen met ehealth. Wilt u ook uw praktijkervaringen delen? Dat vinden we top! U kunt hier contact met ons opnemen.