Digitale ondersteuning bij kanker bij Stichting OOK

Eind 2020 maakt Stichting OOK de volledige overstap naar online dienstverlening bij kanker, waarna de ondersteuning voor zowel mensen met kanker als naasten voorgezet wordt via Mijn OOK. Mijn OOK is een online omgeving binnen Karify, waar patiënten online met de ondersteuningsconsulenten van Stichting OOK kunnen communiceren en opdrachten kunnen maken. Suzanne van Atten is ondersteuningsconsulent bij Stichting OOK (Optimale Ondersteuning bij Kanker) en ondersteunt haar patiënten al enige tijd volledig online. Wij spraken haar over haar ervaringen hiermee tot dusver.
Het verhaal van de patiënt voorop
Zowel mensen met kanker
als hun naasten zijn welkom bij Stichting OOK. Suzanne begeleidt voornamelijk
mensen die nog behandeld worden of al een tijdje klaar zijn maar nog wel
klachten ervaren. Patiënten leren via advertenties of mond-op-mond reclame
Stichting OOK kennen. Via de website maken ze zelf een Mijn OOK account aan binnen
Karify, waarna ze aan één van de ondersteuningsconsulenten worden gekoppeld.
“Het verhaal van de patiënt staat hierbij voorop en we willen hier zo blanco
mogelijk ingaan. We vragen dan ook geen informatie van artsen. Daarmee creëer
je vaak ook een oordeel, of een bepaalde blik of visie en dat willen we niet”.
Nadat een patiënt zichzelf aanmeldt stuurt de ondersteuningsconsulent een
uitnodiging voor een kennismakingsgesprek, wat via videobellen wordt
gedaan.
Vrijuit vertellen tijdens het
videobellen
Suzanne merkt vaak dat
patiënten zich door het videobellen niet laten belemmeren om vrijuit te
vertellen. “Dat vond ik vooral in het begin bijzonder om te merken. Het is in
de zorg geen vanzelfsprekendheid dat iedereen gebruik wil maken van videobellen.
Ik hoor patiënten regelmatig zeggen dat ze videobelgesprekken als intiemer
ervaren dan van tevoren verwacht. Dus dat is heel mooi”. Het lijkt er dus op
dat het online behandelen hier geen drempel vormt. Wel wordt met patiënten
altijd afgestemd waar ze behoefte aan hebben en of ze verder willen met de
online behandeling in de vorm van videobelgesprekken. “Die
ondersteuningsbehoefte bespreek ik altijd met patiënten. Mochten ze behoefte
hebben aan face-to-face gesprekken met bijvoorbeeld een psycholoog, dan helpen
we ze daarbij”. Suzanne geeft aan dat het online begeleiden volgens haar goed
werkt op deze manier. Zo zijn gebruikers tevreden over deze combinatie van
online gesprekken met de ondersteuningsconsulent en de verwijzing naar andere
‘offline’ zorgverleners. “Dat geeft aan dat deze manier van behandelen goed
werkt”.
Zelfmanagement en eigen regie
Naast de (video)gesprekken met een ondersteuningsconsulent kan de patiënt
er ook voor kiezen om individueel aan te slag te gaan met zelfhulpmodules. Deze
modules zijn erop gericht om patiënten te helpen bij het omgaan met de gevolgen
van kanker. Patiënten doorlopen de modules zelfstandig. In de modules vinden
patiënten informatie over een bepaald onderwerp en kunnen ze opdrachten maken.
Een ondersteuningsconsulent kan bepaalde modules aanraden en waar nodig hulp en
advies geven, maar patiënten worden gestimuleerd om zelfstandig aan de slag te
gaan. “Het zijn echt wel eigen opdrachten, wij stimuleren ook wel het
zelfmanagement en eigen regie”, legt Suzanne uit. “Ik reik de modules aan en
ben er om te kijken of ze bij een patiënt passen. Mocht een patiënt feedback of
hulp willen dan kan dat uiteraard altijd. Ik kijk als
ondersteuningsconsulent alleen naar de ingevulde opdrachten wanneer iemand dat
vraagt”.
Wennen aan online werkwijze
Het volledig online afhankelijk zijn van technische middelen was voor Suzanne wel even wennen. “Je hebt niet altijd invloed op het functioneren van techniek. Een videobelgesprek kan haperen, een internetverbinding kan wegvallen. Aan de andere kant, als de parkeergarage vol is bij het ziekenhuis ben je soms ook een kwartier te laat. Dus dat beperkt je weer op een andere manier. Dit voelt nog een beetje nieuw dus dan moet je wennen aan een ander soort haperingen.”. Door de coronacrisis zijn velen de afgelopen maanden gewend geraakt aan allerlei afspraken die digitaal plaatsvinden, vaak via videobellen. Suzanne merkt dat het hierdoor voor patiënten vanzelfsprekender is dat ze online begeleid worden. “Als je angstig bent voor corona geeft dit ook een veilig gevoel. Wanneer mensen bijvoorbeeld aan de chemotherapie zitten zijn ze ook kwetsbaarder.”. Daarnaast vinden veel patiënten het prettig om thuis te kunnen blijven, waar ze een gesprek kunnen voeren vanaf hun eigen bank. “Soms moet je een patiënt er dan wel op attenderen dat het belangrijk is om op een rustige plek te gaan zitten. Dat kan wel eens lastig zijn.”. En is Suzanne zelf inmiddels helemaal thuis in het online werken? “Het voelt in veel opzichten niet anders dan toen ik patiënten nog face-to-face zag. Al met al merk ik dat het online begeleiden goed werkt.”.
Neem voor meer informatie over (volledig) online behandelen met Karify contact op via vragen@karify.com. We bespreken graag de mogelijkheden met je.