De eerste ‘Blue Monday’ van het decennium

Ooit bedacht als PR stunt voor een reisbureau en inmiddels een internationaal bekend fenomeen: Blue Monday. Met de feestdagen achter de rug, goede voornemens die nu al zijn gesneuveld en de nog altijd korte, donkere dagen is de derde maandag van januari uitgeroepen tot ‘meest depressieve dag’ van het jaar. Wat brengt Blue Monday anno 2020 ons? 


In de media vanochtend het nieuws dat een groep hulpverleners en cliënten de handen ineen slaan om de jeugdzorg en GGZ te verbeteren. Met name de lange wachttijden en het gebrek aan plekken vormen een ernstig probleem, aldus de groep. Lees ook eens onze mini-serie over wachttijden & eHealth om meer te weten te komen over de oplossingen die eHealth te bieden heeft voor deze problematiek. 

Blue Monday wordt tegenwoordig steeds vaker aangegrepen om depressie en somberheid bespreekbaar te maken. Zo ook door middel van het Depressiegala, dat jaarlijks op Blue Monday plaatsvindt. Het doel van dit gala is om aandacht te vragen voor depressie door o.a. bekende Nederlanders hun ervaringen met depressie te laten delen. 

De tips voor het verslaan van de ‘blues’ op deze maandag vliegen je om de oren. Van ‘geef eraan toe’, hardlopen of een boswandeling maken tot een vakantie boeken naar een zonnig oord. Daarmee help je de bedenkers van Blue Monday dan weer uit hun winterdip. 

Wat je ook van Blue Monday mag vinden, de donkere wintermaanden leiden bij menig Nederlander wel degelijk tot een winterdepressie. Er zijn een aantal dingen die je hier zelf aan kan doen en wellicht dat Blue Monday helpt om het beter bespreekbaar te maken. Werk jij als behandelaar veel samen met cliënten met een depressie? Bekijk dan ook nog eens onze modules op dit vlak.